Bedrijfskleding volgens Vliet
Vandaag wil ik met u hebben over bedrijfskleding. Een bedrijf kan om verschillende redenen (nieuwe) bedrijfskleding invoeren of het personeel te verplichten zich aan kledingvoorschriften te houden.
Bedrijfskleding kan in twee groepen worden ingedeeld. Namelijk corporate identitykleding en werkkleding. Daarnaast kunnen er natuurlijk ook algemene kledingvoorschriften gelden binnen een bedrijf.
Kleding waarmee het bedrijf herkenbaarheid creëert , zich onderscheid en persoonlijkheid wil uitstralen en waarmee het imago van het bedrijf wordt onderstreept, valt onder de noemer Corporate identitykleding. Deze kleding gaat over het algemeen gelijk op met de mode van het moment. Echter is de stempel van het bedrijf in de kleuren en het ontwerp van de kleding duidelijk terug te vinden. Vaak keren symbolen of kleuren van het bedrijfslogo op een bepaalde manier terug in de kleding.
Naast de voorgeschreven door het bedrijf verstrekte bedrijfskleding kan een werkgever ook algemene kledingvoorschriften opleggen. Voorbeelden hiervan zijn; het al dan niet dragen van sieraden zoals zichtbare piercings, oorbellen door mannen, haardracht, hoofddoekjes. Ook het wel / niet dragen van korte truitjes, rokjes enz. valt hieronder.
Kleding die het werken veiliger en gemakkelijker maakt, valt onder de noemer werkkleding. Veiligheid en hygiëne zijn vaak de belangrijkste argumenten om werkkleding aan te schaffen. Maar ook representatie en herkenbaarheid van een bedrijf spelen tegenwoordig steeds vaker een grote rol bij de aanschaf van werkkleding.
Waarom bedrijfskleding?
Bedrijven kunnen om verschillende redenen hun werknemers bedrijfskleding laten dragen:
- Een gewenste uitstraling bevorderen (corporate identitykleding).
- Het imago vergroten (corporate identitykleding).
- Het wij-gevoel binnen het bedrijf bevorderen.
- Herkenbaarheid voor het publiek.
- Professionaliteit of gezag uitstralen (brandweer, politie).
- Bescherming tegen van buiten komend gevaar/ongemak (werkkleding).
Natuurlijk kan de invoering van (nieuwe) bedrijfskleding ook een bijdrage leveren aan het succes van bepaalde acties binnen het bedrijf.
Hier enkele voorbeelden:
1. De verandering van de huisstijl.
2. Een naamswijziging van het bedrijf (bij o.a. fusie of overname);
3. Bij een kwaliteits- of verbeteractie.
U ziet het: Er zijn tal van redenen voor het aanschaffen en invoeren van bedrijfskleding binnen uw organisatie!